onsdag 5 maj 2010


I Högskolan för fotografi och C:Art:Medias examensutställning Clouds of Witness visar HFF-studenten tillika K-merkt KONSTnären Nicola Bergström Hansen sitt examensarbete Rogues.

Vernissage Lördag 8 maj 12-17 Röda Sten, GBG.


"Det var en omöjlighet som intresserade mig. Jag hittade bilderna på amerikanska hemsidor med adresser som www.bankbandits.org eller www.coloradorobbery.org. På dessa sidor publiceras hundratals bilder på bankrånare, alla fångade på bild av övervakningskameror. I bildtexterna vädjar polisen om hjälp från allmänheten – ”Can you identify this person?”

Jag var besatt av tanken på bilden som är tagen i det avgörande ögonblicket. I detta fall det ögonblick där en människa blir en brottsling, passagen från den sociala kroppen till den kriminella. Jag ville se deras ansikten, studera deras blickar. Men övervakningskamerornas lågupplösta bilder tillsammans med de tygstycken, huvor och skidmasker som bankrånarna iklädde sig satte snabbt stopp för min voyeuristiska blick. Och i denna omöjlighet vände mitt intresse, istället för ett betraktande kunde jag i dessa oidentifierbara suddiga ansikten plötsligt spegla mig själv."


www.nicola.se

--------------------------------------------
Läs mer om utställningen "Clouds of Witness" på:
http://www.cloudsofwitness.net

Inga kommentarer: